Elsker du (stadig) dit indhold?

Hvorfor det er så urimeligt svært at holde styr på det, der er vigtigst, når vi taler online kommunikation? Her mener jeg indholdet, det indhold vi dagligt udsætter vores brugere for. Mit bud er, at vi alt for sjældent har tid til at tage et ordentligt kig på det selv.

Web redaktør, online content manager, digitalt ansvarlig - mange kære navne barnet har: Dit ansvar er indholdet og alt det, der skal til for at indholdet fungerer. Du er den, der sikrer, at der er styr på både brand, sprog, redaktører, CMS, søgning, metadata, døde links, taksonomi, billeder og ja, fortsæt selv listen…

Og hvordan gør du det? Den kloge opsætter selvfølgelig systemer, politikker og arbejdsgange. Og indkøber software, der kan overvåge og indsamle data. Og så fik man pludselig nye opgaver; standarder, politikudvikling og guidelines, opdatering af plaforme, leverandørmøder, kommunikation af data og oplæring af kolleger i systemerne.

Governance er svaret
Governance er svaret, og det skal der til, hvis det skal være realistisk at vedligeholde og kvalitetssikre store mængder af digitalt indhold og samtidig være et skridt foran de andre.
Men for de fleste af os sker der det, at systemerne og vedligeholdelsen af dem tager styringen. Og din tid, interesse og ressourcer bliver bundet op i alle de opgaver, der relaterer sig til at opretholde den stærke governance.
Så der ligger indholdet i den blinde vinkel og hygger sig, og det er kun, når det banker på i form af døde links, utilfredse brugere eller lignende, at vi sender vores kærlighed efter det. Dybest set en stedmoderlig behandling af det, der er kerneansvaret: At vores brugere/kunder/læsere i alle sammenhænge mødes af målrettet, opdateret og veloplagt og elskværdigt indhold.

At forvente, at man sådan kan gå hen og genforelske sig i sit gamle indhold, er måske for meget forlangt. At finde tid til content audits og kvalitativ kvalitetssikring, kan være noget nær det samme.

Men er indholdet et produkt?
Jeg er optaget af, hvordan man udfylder rollen som content-ansvarlig bedst muligt. Og jeg har her påbegyndt en lille liste med idéer til, hvordan man (gen)engagerer med sit indhold, uden at gøre det til et stort uoverskueligt content-projekt. Sådanne projekter har det jo nemlig også med at slutte.
Når vi taler indholdsstrategi, så sker der nemlig det, at vi betragter indholdet som et produkt, som kan behandles på én standardiseret måde. Og som nævnt, det er der brug for, hvis vi skal kunne holde styr på det hele. Men, der er også brug for øjne, der ser på det som indholdet egentlig er, nemlig kommunikation, der har et mål, og der skal øjne til at vurdere om det er bundet godt sammen med vores strategi og om det fortsat fortjener engagement og kærlighed fra brugerne.

Skab plads til at mødes
Målet er ikke, at der skal øjne på alt, men at vi får skabt plads i arbejdsdagene til at genforenes med vores indhold. En måde er at indarbejde små processer i hverdagen, der gør det til en naturlig del af arbejdet at sørge for blive konfronteret med det, vi siger, viser og gør online. Min liste starter her, hjælp meget gerne til at gøre den bedre og længere!

Hverdagsmøder med indholdet:

  1. Sæt et mål om at, blive genforenet med et stykke indhold hver dag, vælg vilkårligt. Du behøver ikke at gøre noget ved det du ser.

  2. Hold et månedligt ClickFactory-møde. Sæt dig sammen med et par kolleger og udforsk udvalgte dele af dit indhold. Afslut mødet med at sætte tre mål om forbedringer.

  3. Gør det til en del af alle møder at kigge på indholdet - sammen

  4. Sæt på skift hjemmesiden, Facebook-sider, LinkedIn Compagny Page som start-side i din browser og start dagen der.

  5. Sig tak for hjælpen, når nogen klager over indhold eller funktionalitet, og få dem til at vise deres problem.

  6. Planlæg ét årligt kundebesøg. Og spørg til hvordan de kender og bruger jeres digitale kanaler.

  7. … Hvad skal vi ellers have på listen? Giv dit bidrag, så opdaterer jeg!

  8. (Mette) Prøv en dag at lege, at du er ny bruger af hjemmesiden og skal finde en information spørg dig selv: "var det nemt at finde ?"

  9. (Janus) Erkend at godt indhold kræver solskin og der er ikke nok plads i solen til alt indhold. Slet eller arkiver derfor hver dag

  10. (Ina) Indhold elsker at komme ud og møde nye venner, som det kan invitere hjem på besøg. Luft både nyt og ældre indhold på relevante kanaler, så der kommer nye besøgende.

  11. (Rasmus) Hvis der ikke er en god grund til at næsten identisk indhold, der skal kommunikere det samme, bruges i forskellige versioner, så kan du skaffe dig selv tid til alt det andet indhold ved at recycle mere. Led efter dét indhold, der faktisk bliver bedre for dine slutbrugere af at være ens & konsistent hver gang.